Σειρά Βιβλίων
Καθολικής Θεολογίας

[ Εκδόσεις ]
 

Εκδοσεις Αποστολικού Βικαριάτου Θεσσαλονίκης 

Σειρά Analecta Theologica - 8

Ι. Ασημακησ – Λ. Κισκινησ (Επιμ.)

Η Β’ Βατικανή Σύνοδος.

Διατάξεις-Διατάγματα-Δηλώσεις-Μηνύματα. 

Θεσσαλονίκη 2012. 826 σελ.

ISBN 978-960-99555-8-4

Στις 11 Οκτωβρίου 2012, είναι η πεντηκοστή επέτειος από την έναρξη της Β’ Βατικανής Συνόδου. Τα κείμενα που άφησαν ως κληρονομιά οι συνοδικοί Πατέρες, σύμφωνα με τα λόγια του μακάριου Ιωάννη-Παύλου Β’, δεν χάνουν την αξία τους. Χρειάζεται να διαβάζονται με τον ενδεδειγμένο τρόπο, να γίνονται γνωστά και να αφομοιώνονται ως ποιοτικά και δεσμευτικά κείμενα του διδακτικού Σώματος, μέσα στην Παράδοση της Εκκλησίας … Αισθάνομαι περισσότερο από ποτέ την υποχρέωση να θεωρήσω τη Σύνοδο ως τη μεγάλη χάρη με την οποία ευεργετήθηκε η Εκκλησία στον 20ο αιώνα• Με τη Σύνοδο αυτή μας δόθηκε μια σίγουρη πυξίδα για να κατευθυνθούμε στην πορεία του αιώνα που αρχίζει.   

Η εκ νέου νεοελληνική απόδοση των κειμένων της Β’ Βατικανής Οικουμενικής Συνόδου, βασίστηκε στις επίσημες εκδόσεις στην γαλλική και στην ιταλική γλώσσα καθώς και στη δεύτερη ελληνική τους μετάφραση, το 1985, από τους ιερείς της Ελληνικής Καθολικής Εξαρχίας.

Η παρούσα έκδοση περιλαμβάνει, σε έναν τόμο, όλα τα συνοδικά κείμενα και, για πρώτη φορά στα ελληνικά, τα ιδιόβουλα και της παρεμβάσεις στην ολομέλεια της συνοδικής ομήγυρης των Ποντιφικών Ιωάννη ΚΓ’ και Παύλου Στ’.

Στο τέλος κάθε εισαγωγής συνοδικού κειμένου, παρατίθεται μια επιλογή της ελληνικής βιβλιογραφίας, συναφή με την ιστορία και τη θεματολογία του κειμένου. 

Στην γενική εισαγωγή ο μελετητής θα βρει μια εξαντλητική διεθνή βιβλιογραφία πηγών και μελετών για τη Σύνοδο αυτή, ενώ στο τέλος του βιβλίου, πριν από τα περιεχόμενα, υπάρχει ένα χρηστικό θεματικό ευρετήριο της διδασκαλίας της Συνόδου.

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΔΙΑΘΕΣΗ

Εκδόσεις Αποστολικού Βικαριάτου Τ.Θ. 50808 540 14 Θεσσαλονίκη Τηλ. 2310-835780 E-mail: ioas17@otenet.gr


Εκδοσεις Αποστολικού Βικαριάτου Θεσσαλονίκης 

Σειρά Analecta Theologica - 7

Ιωάννης Ασημάκης (Επιμ.),

Ελληνική Βιβλιογραφία Θεμάτων Καθολικής Θεολογίας (1550-2010).

Θεσσαλονίκη 2011. 316 σελ.

ISBN 978-960-99555-5-3

Η παρούσα βιβλιογραφία περιορίζεται σε δημοσιεύματα στα ελληνικά, διότι αυτά είναι σε μεγάλο βαθμό άγνωστα. Κι αυτό διότι, πέρα από τα απολογητικά, αντιρρητικά ή και πολεμικά δημοσιεύματα, δεν είναι γνωστά όσα παρήγαγε ο ελληνικός καθολικός Τύπος και οι αυτοτελείς εκδόσεις διαφόρων φορέων της Καθολικής Εκκλησίας στην Ελλάδα. Εξίσου άγνωστα σε πολλούς καθολικούς είναι τα, κυρίως, επιστημονικά δημοσιεύματα των Θεολογικών Σχολών αλλά και οι αδημοσίευτες διατριβές. Η παρούσα βιβλιογραφία καταγράφει 3.830 περίπου λήμματα.

Γι’ αυτό δεν πρέπει να ξενίζει το ότι στην βιβλιογραφία, συμπεριλαμβάνονται άρθρα, δοκίμια, βιβλία που εν μέρει πραγματεύονται την καθολική θεολογική σκέψη ή θέση σε κάποιο ζήτημα. Αυτό αποτελεί πλούτο σε επίπεδο προσέγγισης και μελέτης, εφόσον ο ορθόδοξος θεολόγος γράφει για την καθολική θεολογία με επιστημονική επάρκεια τεκμηρίωσης, μεθοδολογίας και αποτύπωσης του τι λέει για το συγκεκριμένο θέμα η καθολική θεολογία. Επομένως δεν περιλαμβάνονται εκείνα τα δημοσιεύματα πολεμικής ή ενάντιας απολογητικής με ύφος μισαλλόδοξο και περιεχόμενο εμπάθειας.

Κρίθηκε επίσης ωφέλιμο να διευρυνθεί η θεματολογία της βιβλιογραφίας σε θέματα καθολικής θεολογίας ώστε να συμπεριληφθούν και τα εκλαϊκευμένα και τα εγκυκλοπαιδικά δημοσιεύματα που αφορούν ζητήματα τα οποία πραγματεύεται η καθολική θεολογία. Αν αυτή η διεύρυνση μπορεί να επισύρει τον στιγματισμό των ειδημόνων του χώρου πως η παρούσα εργασία δεν είναι επιστημονικού επιπέδου, ωστόσο δεν μπορούσε να παραγνωριστεί, εφόσον όλο και περισσότερο αναπτύσσεται η μελέτη και η έρευνα, και σε εκλαϊκευμένα δημοσιεύματα, τα οποία αποτυπώνουν τη λαϊκή πνευματικότητα των Ελλήνων Καθολικών, την ποιμαντική προσέγγιση θεολογικών ζητημάτων και την επιδιωκόμενη συνάφεια της θεολογίας με άλλες επιστήμες και τέχνες.

Τα δημοσιεύματα έχουν κατανεμηθεί σε θέματα, τα οποία είναι όσο το δυνατό διευρυμένα (π.χ. στην Ηθική υπάρχουν λήμματα για την οικογένεια, στο Κανονικό Δίκαιο υπάρχουν λήμματα για το Εκκλ. Δίκαιο, τον προσηλυτισμό, τη θρησκευτική ελευθερία, κ.ο.κ.) προς διευκόλυνση της πληροφόρησης του ερευνητή.


ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΔΙΑΘΕΣΗ

Εκδόσεις Αποστολικού Βικαριάτου Τ.Θ. 50808 540 14 Θεσσαλονίκη Τηλ. 2310-835780 E-mail: ioas17@otenet.gr




Λεων Κισκινης-Rosario Scognamiglio-Paolino Zilio-Ιωαννης Ασημακης-Θεοδωρος Κοντιδης

Τυπολογίες αφιερωμένης ζωής της 

καθολικής χριστιανικής παράδοσης.

Βενεδικτίνοι, Κισκερκιανοί, Καρθουσιανοί, 

Δομινικανοί, Φραγκισκανοί, Καρμηλίτες, Ιησουίτες.

σελ.446  - ISBN 978-960-99555-2-2

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Ενώ στην ελληνική βιβλιογραφία δεν λείπουν κείμενα που πραγματεύονται κάποια πτυχή της αφιερωμένης ζωής ή ενός μοναχικού Τάγματος της Καθολικής Εκκλησίας, είναι αισθητή η έλλειψη μιας μονογραφίας εισαγωγικού χαρακτήρα στην πνευματικότητα και στην κανονιστική δομή των κυριότερων μορφών αφιερωμένης ζωής της δυτικής παράδοσης.

Στην προσπάθειά μας να καλύψουμε αυτό το βιβλιογραφικό κενό, ζητήσαμε, όπου αυτό κατέστη εφικτό, από ιερομόναχους και μοναχές που εργάζονται στην Ελλάδα, να παρουσιάσουν κατά τρόπο συστηματικό, τεκμηριωμένο και εύληπτο, τη μοναχική ‘’οικογένειά’’ τους και τα χαρακτηριστικά της.

Η ουσιαστική διαφορά του βιβλίου αυτού, με άλλα παρόμοιου περιεχομένου, συνίσταται στην ευτυχή συνέργεια Ελλήνων και αλλοδαπών καθολικών μοναχών οι οποίοι αφηγούνται τον τρόπο ζωής που θέλησαν να ακολουθήσουν. Η κάθε συμβολή διατηρεί την αυτονομία της, ως θεματική έκθεση μιας συγκεκριμένης μορφής αφιερωμένης ζωής. Ένα κοινό χαρακτηριστικό είναι ότι οι μεταρρυθμίσεις στο εσωτερικό κάθε Τάγματος, λειτουργούν ως επικαιροποιημένη ερμηνευτική προσπάθεια επιστροφής στο πρωταρχικό χάρισμα του ιδρυτή.

Κρίναμε απαραίτητη την συμπλήρωση αυτών των θεμάτων με μια γενική εισαγωγή της ιστορικής διαδρομής και των στοιχείων που διαμόρφωσαν τις ιδέες και τις πεποιθήσεις περί αφιερωμένης ζωής στη χριστιανική Δύση.

Στη διετή προεργασία αυτής της συνεργασίας με τους συγγραφείς, διαπιστώσαμε την από καρδιάς διαμόρφωση των κειμένων. Ένδειξη ότι αυτή η πρωτοβουλία έγινε αντιληπτή από τους εμπλεκόμενους ως μια στιγμή πνευματικής ανανέωσης, ως μια πρόσκληση, με την αναδίφηση στον θησαυρό του χαρίσματος της αφιερωμένης ζωής, να λάβουν και να δώσουν χαρά και χάρη από τον Κύριο Ιησού που καλεί.

Με την ευχή οι σελίδες που ακολουθούν να συμβάλουν στην εκτίμηση και στη γνωριμία με την αφιερωμένη ζωή, ώστε ο Χριστός να υμνείται, να δοξάζεται, να υπηρετείται μέσα στην κοινωνία των ανθρώπων.

Λέων Μ. Κισκίνης

Θεσσαλονίκη, 14 Σεπτεμβρίου 2011

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟΥ ΒΙΚΑΡΙΑΤΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ | Σειρ Analecta Theologica – 5


ΙΩΑΝΝΗΣ ΑΣΗΜΑΚΗΣ (Επιμέλεια),

Donorum commutatio

Τιμητικός Τόμος για τα 70α γενέθλια του Αρχιεπισκόπου Ιωάννη Σπιτέρη. 

Θεσσαλονίκη 2010.


Ο παρών τιμητικός τόμος περιλαμβάνει σε τέσσερις θεματικές ενότητες 43 μελέτες, 14 Ελλήνων και 29 αλλοδαπών καθηγητών και ιεραρχών από 7 διαφορετικές χώρες. Είναι αιτία χαράς το ότι ανταποκρίθηκαν τόσο καθολικοί όσο και ορθόδοξοι επιστήμονες αναγνωρίζοντας τη σημασία του έργου προσέγγισης και καταλλαγής οι οποίες διαπνέουν τη σκέψη του Αρχιεπισκόπου Κερκύρας Ιωάννη. Στην περίπτωση του Σεβ. Σπιτέρη η ευρύτητα των ενασχολήσεών του επέτρεψε να ενεργοποιηθεί ένας πλούσιας προέλευσης κύκλος καθηγητών, κυρίως από τον ακαδημαϊκό κόσμο της Ρώμης και τη Θεολογική Σχολή Θεσσαλονίκης.

Όπως είθισται, ο τόμος περιλαμβάνει μια σύντομη εισαγωγή στη θεματολογία του έργου του καθηγητή Σπιτέρη, ένα βιογραφικό σημείωμα, την εργογραφία του και κατάλογο των μαθημάτων που δίδαξε στη Ρώμη και στη Βενετία.


200 σελίδες ISBN 978-960-89450-6-7

Κεντρική Διάθεση Εκδόσεων

Θεσσαλονίκη

Γραμματεία Εκδόσεων

Αποστολικού Βικαριάτου

Τ.Θ. 50808 540 14 Θεσσαλονίκη

Τηλ.-Fax (2310) 835780

E-mail: ioas17@otenet.gr


Αθήνα

 Πίστη & Ζωή

Σμύρνης 27 104 39 Αθήνα

Τηλ. 210-8835911 Fax 210-8835914

E-mail: athensj@jesuites.com

Ι. ΣΠΙΤΕΡΗΣ, 

Ο Φραγκίσκος της Ασίζης και η χριστιανική Ανατολή. Μια σύγκριση. Θεσσαλονίκη 2009.

Ο Σεβ.τος Ι. Σπιτέρης, Καθολικός Αρχιεπίσκοπος Κερκύρας, φραγκισκανός καπουκίνος, και επί δυο δεκαετίες καθηγητής ορθόδοξης θεολογίας και πνευματικότητας σε Πανεπιστήμια της Ρώμης, προσφέρει στην ελληνική θεολογική κοινότητα το πόνημα του που εκδόθηκε στα ιταλικά το 1998. Ο συγγραφέας δεν κάνει μια απλή προσαρμογή στα ελληνικά αλλά συγγράφει εκ νέου σχεδόν αυτή τη μελέτη. Η σπουδαιότητά της συνίσταται στην θεολογική και πνευματική εγγύτητα του Αγίου της Ασίζης με την πνευματική παράδοση της Ανατολής.

Μπορούμε να πούμε ότι ο Φραγκίσκος είναι ο άνθρωπος που αποτέλεσε το αποφασιστικό σημείο συνάντησης και διαχωρισμού μεταξύ της λατινικής και ελληνικής πνευματικότητας. Είναι αρκετά Λατίνος για να αντιπροσωπεύει το πιο υψηλό πνευματικό σημείο του δυτικού Μεσαίωνα, αλλά έφτασε να αντιλαμβάνεται και να ζει πολλές αξίες του χριστιανισμού των πρώτων αιώνων, όταν οι δύο Εκκλησίες ήταν ενωμένες και όταν ο τρόπος να σκέφτεται και να ζει κανείς τον χριστιανισμό δεν ήταν ακόμη πολύ διαφοροποιημένος. Ο Φραγκίσκος ήταν ικανός να διαισθάνεται εκείνα τα σημεία που ένωναν και ενώνουν μέχρι τώρα τις δύο παραδόσεις και, χωρίς να σταματήσει να είναι άνθρωπος της εποχής του, ήξερε να βυθίζεται στις πηγές και να αποτελεί μια από τις εκφάνσεις της αιώνιας ψυχής του χριστιανισμού.

Πολλές όψεις της πνευματικότητάς του κατανοούνται καλύτερα εντεταγμένες στο πλαίσιο της ανατολικής πνευματικότητας. Ο Άγιος Φραγκίσκος ξεπερνά τον μεσαίωνα όχι μόνο επειδή προεκτείνεται στο μέλλον, αλλά επειδή μας συνδέει με το κοινό παρελθόν των δυο Εκκλησιών, και μ’ αυτό τον τρόπο γίνεται ένας άξιος μάρτυρας της Μίας, της Αγίας και Καθολικής αδιαίρετης Εκκλησίας.


ΔΙΑΘΕΣΗ

Θεσσαλονίκη

Γραμματεία Αποστολικού Βικαριάτου
Τ.Θ. 50808 540 14 Θεσσαλονίκη
Τηλ.-Fax (2310) 835780
E-mail: ioas17@otenet.gr

Βιβλιοπωλείο Π. ΠΟΥΡΝΑΡΑ
Καστριτσίου 12 Θεσσαλονλικη
Τηλ. 2310-270941 Fax 2310-228922

 


Αθήνα


Γραμματεία Βιβλιοθήκης ππ. Ιησουιτών
Σμύρνης 27 104 39 Αθήνα
Τηλ. 210-8835911 Fax 210-8835914
E-mail: athensj@jesuites.com

Βιβλιοπωλείο ΚΑΛΟΣ ΤΥΠΟΣ
Σίνα 2 Αθήνα Τηλ. 210-3626091

To βιβλίο περιλαμβάνει την πνευματική ανάγνωση των Επιστολών του Αποστόλου Παύλου στους πρώτους ευρωπαίους χριστιανούς. Πρόκειται για τους χριστιανούς των Φιλίππων και της Θεσσαλονίκης.

Η Εκκλησία δε ζει από τον εαυτό της αλλά από το Ευαγγέλιο και από το Ευαγγέλιο αντλεί πάντοτε καθοδήγηση για την πορεία της. Εκείνος που οδηγεί τους πιστούς στην πληρότητα της αλήθειας, με τη δράση του Αγίου Πνεύματος, είναι ο Λόγος του Θεού (βλ. Ιω 16,13).

Κάθε Δευτέρα, τους δυο πρώτους μήνες του 2006, στο παρεκκλήσιο της Ιεράς Καρδίας του Ιησού στη Θεσσαλονίκη, μέσα στη γαλήνη της ακρόασης των λόγων του Αποστόλου Παύλου, γνωρίσαμε τα πρώτα βήματα ευαγγελισμού της πόλης και της περιοχής.
Η πρόσκληση, στην οποία ανταποκρίθηκε με συνέπεια και ενθουσιασμό μια ομάδα καθολικών προερχόμενη από 4 διαφορετικές εθνότητες, είχε γίνει με τα λόγια του Πάπα Βενέδικτου ΙΣτ΄ από το κυριακάτικο θεομητορικό μήνυμα της 6ης Νοεμβρίου 2005:
Ανάμεσα στους πολλούς καρπούς της βιβλικής άνοιξης της Β΄ Βατικανής Συνόδου είναι κι η εξάπλωση της αρχαίας χριστιανικής πρακτικής της πνευματικής ανάγνωσης της Αγίας Γραφής (της επονομαζόμενης lectio divina).

Τι είναι η πνευματική μελέτη της Αγίας Γραφής ;

Είναι η σιωπηλή ανάγνωση κάποιου βιβλικού κειμένου, διαβάζοντάς το πολλές φορές, στύβοντας το για να αποδώσει τους πνευματικούς του χυμούς και να ξεδιψάσει την περισυλλογή του αναγνώστη. Απαραίτητη προϋπόθεση γι’ αυτή την πνευματική μελέτη είναι ο φωτισμός του νου και της καρδιάς από το Άγιο Πνεύμα δηλ. από τον ίδιο τον Εμπνευστή των Γραφών. Γι’ αυτό η σωστή στάση εκείνου που επιθυμεί να πιει το βιβλικό χυμό είναι η ευλαβική ακρόαση του κειμένου.

Αυτή τη στάση την αναζητήσαμε στο έξοχο παράδειγμα της Παναγίας, ιδιαίτερα τη στιγμή του Ευαγγελισμού: η Παρθένος αποδέχεται το αγγελικό Μήνυμα ενόσω μελετά την Αγία Γραφή, όπως απεικονίζεται στη θρησκευτική τέχνη.

Μιμητές αυτής της ευλαβικής ακρόασης κάθε λόγου του Θεού ακούσαμε σ’ αυτές τις συναντήσεις το Λόγο του Θεού για να τον ομολογούμε με σταθερή πίστη ώστε κι εκείνοι που συναντάμε καθημερινά, ακούγοντας το άγγελμα της σωτηρίας, να πιστέψουν, και πιστεύοντας να ελπίσουν και ελπίζοντας να αγαπήσουν (DV 1).

Στο βιβλίο αυτό περιλαμβάνονται οι καρποί της πνευματικής μελέτης των εβδομαδιαίων συναντήσεων πλαισιωμένοι με εισαγωγικά κείμενα εμπλουτισμένα εις τρόπον ώστε να βοηθήσουν και να συνοδεύσουν το Έτος του Αποστόλου Παύλου (2008-2009).

 
Παρόλο που στα μάτια του αναγνώστη προτείνονται τέσσερις διαστάσεις της Ευχαριστίας, ουσιαστικά πρόκειται για τέσσερις αλληλένδετους και αμφίδρομα επεξηγηματικούς τρόπους θέασης του Μυστηρίου. Ο συνεκτικός κρίκος αυτής της θέασης (στο μέτρο της χάρης, και της κατανόησης) είναι η πίστη στη ζωντανή παρουσία του Ιησού Χριστού στην Ευχαριστία: αιτία ζωής για την Εκκλησία, αιτία ελπίδας για τον κόσμο.

Μια πίστη η οποία σέβεται το αντικείμενο της (δηλ. τον Ένα και Τριαδικό Θεό όπως μας τον αποκάλυψε ο Ιησούς Χριστός), δεν μπορεί παρά να είναι μια πίστη σκεπτόμενη: αναζητά το νόημα της αλήθειας της (η θεολογική διάσταση), αποζητά τη μέθεξη αυτής της αλήθειας στη ζωή της (η πνευματική διάσταση), αναρωτιέται για το θέλημα του Κυρίου στην αλήθεια της Ευχαριστίας που της έδωσε ως παρακαταθήκη (η βιβλική διάσταση) και ανακαλύπτει την απαιτητική της συνέπεια έναντι του δώρου της Ευχαριστίας (η ποιμαντική διάσταση).

Με την ειλικρινή ευχή ο αναγνώστης να αισθάνεται, πάντοτε ανεπανάληπτα, την έκρηξη ευσπλαχνίας (Αγ. Αμβρόσιος) και τη φαντασία αγάπης (Ιωάννης-Παύλος Β΄) που κρύβει η Ευχαριστία για κάθε άνθρωπο, καλή ανάγνωση.


Θεσσαλονίκη 2006 σελίδες 150 ISBN 960-89450-0-3
Κεντρική Διάθεση: Απ. Βικαριάτο Θεσσαλονίκης Τηλ/Fax 2310-835780 ioas17@otenet.gr

 

Σύμφωνα με τη θεολογική, λειτουργική και ποιμαντική μεθοδολογική επιλογή της Β΄ Βατικανής Συνόδου, κάθε Ακολουθίας και αγιαστικής πράξης προηγείται η εξήγηση και η οργανική της ένταξη στο μυστήριο της σωτηρίας.

Τα Λειτουργικά βιβλία προάγουν την κατανόηση του νοήματος και της δομής της κάθε Ακολουθίας, ώστε η τελετουργική πράξη να κάνει ορατή αυτή την κατανόηση και να εδραιώνεται σε κάθε λειτουργική σύναξη το ότι οι μυστηριακές πράξεις πραγματοποιούν αυτό που εννοούν.

Το θεολογικό υπόβαθρο της λειτουργικής μεταρρύθμι-σης βρίσκεται στη συνοδική διάταξη περί Θ. Λατρείας Sacrosanctum Concilium (SC). Οι θεολογικές και ποι-μαντικές αρχές της SC δομούν τη Θ. Λατρεία ως ζωή της Εκκλησίας, επιδιώκουν δηλ. την εμπέδωση μιας καινούργιας συμπεριφοράς λατρευτικής ζωής. Οι οδηγίες πλέον δεν στοχεύουν στη νομοκανονική και τελετουρ-γική επαλήθευση γενικών αρχών, αλλά στη διάπλαση ενός λαού συναγμένου, που συνειδητοποιεί μέσα στην ενεργό λατρευτική του πράξη ότι είναι Εκκλησία που προσεύχεται.

Τα Προλεγόμενα διαπνέονται από το θεολογικό ορίζοντα του Πασχαλινού Μυστηρίου στο οποίο οφείλει να συντονίζεται κάθε τελετουργία, εις τρόπον ώστε να δημιουργείται στη δεόμενη Εκκλησία η επαλήθευση του πατερικού αξιώματος ότι ο γνώμονας της προσευχής καθορίζει το γνώμονα της πίστης (ut legem credendi lex statuat supplicandi)


Θεσσαλονίκη 2007 σελίδες 401 ISBN 978-960-89450-2-9
Κεντρική Διάθεση: Απ. Βικαριάτο Θεσσαλονίκης Τηλ/Fax 2310-835780 ioas17@otenet.gr

 


Τα όρια μελέτης των σχέσεων Ελλάδος-Αγίας Έδρας είναι εκείνα που καθορίζουν οι δύο ιστορικοί σταθμοί: η ελληνική Επανάσταση (ως αφετηρία συσχετισμού της νεώτερης Ελλάδος με την Αγία Έδρα) και η σύναψη διπλωματικών σχέσεων (με την ανταλλαγή πρέσβεων).

Από τη φύση του το θέμα προϋποθέτει ορισμένες γνώσεις συνάφειας με μια χριστιανική παράδοση, αυτή της Δύσης, η οποία διαμόρφωσε το δυσχιλιετή θεσμό της Αγίας Έδρας. Νομίζω ότι οι γνώσεις αυτές παρέχονται με επάρκεια στα εκτενή προλεγόμενα αυτού του βιβλίου.

Το κύριο σώμα του πονήματος διαρθρώνεται σε πέντε μέρη τα οποία παρακολουθούν τα κομβικά σημεία στην εξέλιξη των διμερών σχέσεων. Δυο είναι οι βασικές διαπιστώσεις.

Η εθνική καχυποψία κι η αποστροφή για τον Καθολικισμό έβρισκαν αρωγό για ασαφείς σχέσεις με την Αγία Έδρα, σε δύο παράγοντες που εναλλάσσονταν τον ενάμιση αυτό αιώνα: τις πιέσεις των ξένων πρέσβεων στην Αθήνα και τις καιροσκοπικές γεωπολιτικές ισορροπίες (των ελληνικών Κυβερνήσεων με τις ξένες Δυνάμεις και των τελευταίων με την Αγία Έδρα) και τη μόνιμα εύθραυστη πολιτική σταθερότητα της Ελλάδος.

Βέβαια, η αποξένωση και η αδυναμία συναντίληψης διατηρήθηκαν επί πολλές δεκαετίες, επειδή κάθε φορά που διαφαινόταν στον ορίζοντα η διάθεση συνεννόησης προέκυπταν επιτακτικά και κρίσιμα γεγονότα που μετέθεταν τις σχέσεις Ελλάδος-Αγίας Έδρας στις καλένδες, ως σχέσεις ήσσονος σημασίας. Τόσο η Αγία Έδρα όσο και το Ελληνικό Κράτος δεν έθεσαν ποτέ στις στρατηγικές τους προτεραιότητες την μεταξύ τους προσέγγιση και συνεργασία. Οι ευμετάβλητες, ασαφείς και ευκαιριακές επαφές τους τα 160 χρόνια από την Επανάσταση έως τη σύναψη διπλωματικών σχέσεων, είχαν το χρονικό ορίζοντα και το ποιοτικό βάθος των συγκυριών που τις καθιστούσαν αναγκαίες.

Θεσσαλονίκη 2007 σελίδες 688 ISBN 978-960-89450-1-2
Κεντρική Διάθεση: Απ. Βικαριάτο Θεσσαλονίκης Τηλ/Fax 2310-835780 ioas17@otenet.gr




2007 Catholic Church in Greece