To
βιβλίο περιλαμβάνει την πνευματική ανάγνωση των Επιστολών
του Αποστόλου Παύλου στους πρώτους ευρωπαίους χριστιανούς.
Πρόκειται για τους χριστιανούς των Φιλίππων και της Θεσσαλονίκης.
Η Εκκλησία δε ζει από τον εαυτό της αλλά από το Ευαγγέλιο
και από το Ευαγγέλιο αντλεί πάντοτε καθοδήγηση για την πορεία
της. Εκείνος που οδηγεί τους πιστούς στην πληρότητα της αλήθειας,
με τη δράση του Αγίου Πνεύματος, είναι ο Λόγος του Θεού (βλ.
Ιω 16,13).
Κάθε Δευτέρα, τους δυο πρώτους μήνες του 2006, στο παρεκκλήσιο
της Ιεράς Καρδίας του Ιησού στη Θεσσαλονίκη, μέσα στη γαλήνη
της ακρόασης των λόγων του Αποστόλου Παύλου, γνωρίσαμε τα
πρώτα βήματα ευαγγελισμού της πόλης και της περιοχής.
Η πρόσκληση, στην οποία ανταποκρίθηκε με συνέπεια και ενθουσιασμό
μια ομάδα καθολικών προερχόμενη από 4 διαφορετικές εθνότητες,
είχε γίνει με τα λόγια του Πάπα Βενέδικτου ΙΣτ΄ από το κυριακάτικο
θεομητορικό μήνυμα της 6ης Νοεμβρίου 2005:
Ανάμεσα στους πολλούς καρπούς της βιβλικής άνοιξης της
Β΄ Βατικανής Συνόδου είναι κι η εξάπλωση της αρχαίας χριστιανικής
πρακτικής της πνευματικής ανάγνωσης της Αγίας Γραφής (της
επονομαζόμενης lectio divina).
Τι είναι η πνευματική μελέτη της Αγίας Γραφής ;
Είναι η σιωπηλή ανάγνωση κάποιου βιβλικού κειμένου, διαβάζοντάς
το πολλές φορές, στύβοντας το για να αποδώσει τους πνευματικούς
του χυμούς και να ξεδιψάσει την περισυλλογή του αναγνώστη.
Απαραίτητη προϋπόθεση γι’ αυτή την πνευματική μελέτη είναι
ο φωτισμός του νου και της καρδιάς από το Άγιο Πνεύμα δηλ.
από τον ίδιο τον Εμπνευστή των Γραφών. Γι’ αυτό η σωστή στάση
εκείνου που επιθυμεί να «πιει» το βιβλικό χυμό είναι η ευλαβική
ακρόαση του κειμένου.
Αυτή τη στάση την αναζητήσαμε στο έξοχο παράδειγμα της Παναγίας,
ιδιαίτερα τη στιγμή του Ευαγγελισμού: η Παρθένος αποδέχεται
το αγγελικό Μήνυμα ενόσω μελετά την Αγία Γραφή, όπως απεικονίζεται
στη θρησκευτική τέχνη.
Μιμητές
αυτής της ευλαβικής ακρόασης κάθε λόγου του Θεού ακούσαμε
σ’ αυτές τις συναντήσεις το Λόγο του Θεού για να τον ομολογούμε
με σταθερή πίστη ώστε κι εκείνοι που συναντάμε καθημερινά,
ακούγοντας το άγγελμα της σωτηρίας, να πιστέψουν,
και πιστεύοντας να ελπίσουν και ελπίζοντας να αγαπήσουν
(DV 1).
Στο βιβλίο αυτό περιλαμβάνονται οι καρποί της πνευματικής
μελέτης των εβδομαδιαίων συναντήσεων πλαισιωμένοι με εισαγωγικά
κείμενα εμπλουτισμένα εις τρόπον ώστε να βοηθήσουν και να
συνοδεύσουν το Έτος του Αποστόλου Παύλου (2008-2009).
Από
το επίλογο
Πάντοτε
με χαρά
Μπροστά
σε τρία κείμενα εξωτερίκευσης αισθημάτων, διαβάσαμε λόγια
χαράς για την αντίσταση στη θλίψη της απόρριψης. Ακούσαμε
τον Παύλο να επαινεί την επιδίωξη των πρώτων ευρωπαίων χριστιανών
να δώσουν στην πίστη τους έργα, να χαίρονται όταν η αγάπη
τους είναι μια κατάκτηση, να σέβονται τους ρυθμούς και τις
απαιτήσεις της ελπίδας με την αρετή της υπομονής.
Απ’ όλες τις σελίδες των επιστολών που ακούσαμε, καταλάβαμε
ότι η παρηγοριά της πίστης δεν είναι μοιρολατρία. Σημείο και
επίφαση της παρουσίας του Αγίου Πνεύματος είναι η αβίαστη,
η αυθόρμητη, η ανεξάντλητη χαρά όταν η απρόβλεπτη, η αναπάντεχη,
η ακατάπαυστη εναντίωση στη χριστιανική νοοτροπία ζωής είναι
καθημερινή. Ο Παύλος μας βοήθησε να καταλάβουμε ότι οι δυσκολίες
είναι αιτία εξερεύνησης της απύθμενης χαράς της πιστότητας
του Κυρίου Ιησού που αγαπώντας λυτρώνει και
λυτρώνοντας χαροποιεί.
Είναι όταν οι λέξεις του βιβλικού κειμένου αποτυπώνουν αυτό
που ζούμε, είναι τότε που η θέληση μας εγκαταλείπεται στο
«τι» στο «πως» στο «γιατί». Και σ’ αυτή την εγκατάλειψη η
προσευχή συνθλίβει τη στέρεα, την ξηρή τροφή των λέξεων και
τις στύφει για να πιούμε τους χυμούς των. Θέλαμε να κάνουμε
υγρή την απελπισία μας, θέλαμε να κάνουμε εύγεστη την ελπίδα
μας και καταφέραμε να φθάσουμε πέρα από τις προσδοκίες μας.
Αυτό το «πιο πέρα» είναι εφικτό μέσα στα καθημερινά ανέφικτα.
Μας το απέδειξε ο Παύλος ο οποίος μας μίλησε για το μετασχηματισμό
του από το Χριστό.
Τίποτα δεν προβλέπεται και τίποτα δεν εννοείται, όλα μετασχηματίζονται
από τις λέξεις του Λόγου του Θεού, πνοή θεϊκής ζωής στη ζωή
μας. Το κέρδος της εμπειρίας μας ήταν η αναγνώριση της ανάγκης
μας να αναπνεύσουμε ότι αναπνέει ο Κύριος Ιησούς για να έχουμε
ζωή όπως Εκείνος.